Home
Spolek sběratelů
Časopis
Přihláška
Adresy
spolků
M. Jančáková
Životopis
Seznam
exlibris
Galerie
exlibris
Různé
Aktuality
Sborník
Sjezd
Ubytování
Odkazy
|
číslo 3, 2003
další
čísla
13. PhDr. Zdeněk Němec
a PhDr. Ivo Prokop:
Sjezd SSPE 2003 v Prostějově.
Ve
dnech 27. a 28.září se členové SSPE a hosté
sešli v jubilejním 85.roce našeho spolku na
sjezdu v Prostějově.
Organizační výbor sjezdu v čele s Josefem Dolívkou
připravil standardní sjezd a vytvořil prostředí
pro setkání příznivců drobné, komorní
grafiky. Na velmi dobré úrovni připravil zároveň
doprovodnou výstavu "Současné české
exlibris". Snad je poněkud škoda,
že se nepodařilo organizátorům vhodněji začlenit
do programu sjezdu aktivity, připravené výborem
spolku, takže např. čas v minulosti oblíbené
aukce se překrýval s vernisáží výstavy.
Výbor SSPE připravil pro účastníky sjezdu
Sborník pro exlibris a drobnou grafiku 2003, který
byl opět sestaven pod redakcí ing. Milana Humplíka
a zároveň předával účastníkům sjezdu krásný
grafický list Vladimíra Suchánka.
K výstavě "Současné české
exlibris" se nyní vracíme jak ilustracemi,
tak výňatkem z úvodního slova PhDr. Ivo
Prokopa, CSc :
Slova úvodem
Tato výstava nám dává možnost, abychom si
v roce 85. výročí SSPE připomněli vznik a vývoj
spolku, jakož i snahy umělců a sběratelů
vedoucí ke světové proslulosti české grafiky.
Náš spolek vznikl v r. 1918 a byl prvním
spolkem v obnoveném samostatném státě, nesoucím
hrdě ve svém názvu přídavné jméno "československý".
U jeho zrodu stáli pánové Pavlát, Chvála,
Plecitý, Rudl, Živný, Obrátil, B. Beneš a
dal. Byla to současně i doba umělců, jakými
byli Kobliha, Váchal, Hodek, Konůpek, Rytíř,
kteří navazovali na Alše, Boettingtera,
Schweigera, Švabinského i Preissiga.
Koblihy, Dobrovolského, Štáfla, S. Kulhánka,
nelze vyjmenovat všechny, ale jedno získanou
svobodou, hrdost na naše legionáře a láska k
prezidentovi Masarykovi.
Ano, umělci a členové SSPE byli uvědomělým i
vlastenci, což projevovali i v létech 2. světové
války, za Protektorátu, kdy se na exklibris
objevovali husité, Jan Žižka, alegorie svobody
a náměty z české literatury. Mnozí za svou lásku
k vlasti a odvahu zaplatili krutou daň - Čapek
zemřel v Bergen - Belsenu, Dobrovolský v
Mauthausenu, Preissig v Dachau, Obrátil byt ubit
gestapem při výslechu, C.Šťastný byl dva roky
vězněn, stejně jako dr. J. Malý, Žizka padl v
revoluci 1945. Rovněž po 2. světové válce se
objevily náměty vojenské, protiválečné a
protihitlerovské, motivy sokolské a klasické náměty
literární. Je to období C. Boudy, J. Lieslera,
V. Cinybulka, P. Šimona, J. Vodrážky a mnoha
dalších, ale i období exlibristických badatelů
dr. Lifky, prof. Gilvického, pro Křupka aj.
Je paradoxem, že totalitní období po r. 1948
vedlo k rozvoji tvorby českého exlibris a přineslo
našim umělcům úspěchy v zahraničí. Náměty
těchto listů jsou literární, poetické, pohádkové,
jejich provedení je technicky dokonalé, listy
jsou realistické a politicky neškodné. Hodně
se sbírá M. Houra, J. Bouda, D. Janoušek, L.
Rusek, L. J. Kašpar, V. Komárek, E. Kotrba, F.
Peterka, L. Jiřincová, J. A. Švengsbír. Po
srpnu 1968 a během normalizačního období
emigroval menší počet umělců, což však
nezanechalo nejmenšího vlivu na úroveň kvality
exlibris tehdejší doby. V 70. a 80. letech přicházejí
na scény tzv. sklenářovci Brázda, Demel, Hašková,
Lesařová, Melan, Zeman, tvoří Suchánek, O.
Kulhánek, Pileček, Čápová, Šimlíková a další,
jejichž tvorba přechází až do dnešních dnů.
Komunistická diktatura si rovněž vyžádala oběti.
Nemohu nevzpomenout hrdinství manželů Skálových,
odvahy C. Cinybulka, s nímž každým rokem
maloval svého Kašpárka v boji s normalizačními
obludami nebo Cyrila Boudy, který na svých
novoročenkách odsoudil sovětskou okupaci Československa,
musím připomenout kresby O. Kulhánka, odsuzující
komunistický režim , které ho přivedly před
soud, protestní kresby Pavla Hlavatého, stále
drželi nad vodou ing. Zděnovce, ing. Hradečného,
na geniální diplomatický tah dr. Samšiňáka,
jenž převedl SSPE pod křídlo estetické společnosti
ČSAV, na druhé straně však nemohu zapomenout
na veškerá exlibris s rudými hvězdami, Leniny
a jinými pokrokovými atributy či prohlášeními
typu "sbírám pouze exlibris slovenských a
sovětských autorů."
Zklamáním je pro mne přechod umělců a sběratelů
z komunismu do demokracie. Na rozdíl od předchozích
generací nedošlo k nadšené tvorbě oslavující
návrat naší země k demokracii, výjimkou jsou
některé Suchánkovy a Kulhánkovy listy , několik
portrétů T. G. M., soubor exlibris pro V. Havla
apod. Škoda!
Exlibris se stalo, díky svému dlouhodobému vývoji,
samostatným výtvarným oborem, reagujícím na
politické události a vypovídajícím o době svého
vzniku i o intelektuální úrovni objednavatele a
výtvarné kvalitě jeho tvůrce.Výstava současného
exlibris uspořádaná při příležitosti sjezdu
SSPE v Prostějově a 85. výročí trvání našeho
spolku nám představuje exlibris od cca 150 výtvarníků.
Vedle jmen našich nejproslulejších grafiků zde
nalezneme i jména grafiků, kteří si zatím
hledají své místo na slunci a jména nová,
neznámá. Je na vás sběratelích, abyste jejich
díla posoudili, zamysleli se nad jejich tvorbou a
položili si otázku, zda byste nechtěli obohatit
své sbírky knižní značkou o d některého z méně
známých nebo neznámých umělců. Mějte na paměti,
že v důsledku demokratizace naší společnosti
a volné ruce trhu se exlibris mnohých našich tvůrců
stávají pro většinu sběratelů nedostupnými,
což vedlo ke ztrátě prestiže české grafiky v
zahraničí. Exlibris a jeho sbírání však přes
všechny potíže bylo, je a bude vždy populárním.
Nejsem schopen říct, jaký je dnešní přístup
ke sběratelství exlibris, zda je povrchnější
nebo hlubší než byl dříve, ale za sebe mohu
říci, že i když jsem ve spolku již třicetjedna
let, stále mne vzrušuje neopakovatelná atmosféra
našich sjezdů, nadšení účastníků a těším
se na setkání se starými i novými členy našeho
spolku.
Přeji vám, abyste si vychutnali kouzlo prostějovského
sjezdu 2003, doufám, že se vám tato výstava
bude líbit a že si z ní přinesete mnohá poučení
pro vaši sběratelskou činnost.
Pokládám za svou povinnost poděkovat jménem svým
i vaším čestnému členovi SSPE panu Josefu Dolívkovi,
na jehož bedrech spočívala příprava letošního
kongresu i této výstavy.
zpět na
obsah č. 3, 2003
|