Home
Spolek sběratelů
Časopis
Přihláška
Adresy
spolků
M. Jančáková
Životopis
Seznam
exlibris
Galerie
exlibris
Různé
Aktuality
Sborník
Sjezd
Ubytování
Odkazy


|
číslo 2, 2003
další
čísla
7. Doc. PhDr. Slavomil Vencl:
Novoročenky Antonína Odehnala.
Člen
SČUG Hollar Antonín Odehnal, narozený 15. 4.
1931 ve Skalici nad Svitavou, žák V. Silovského
na AVU v Praze (1953-59), je domácím i zahraničním
sběratelům drobné grafiky znám především
jako autor asi sta exlibris, z nichž šest získalo
ocenění na mezinárodních výstavách a soutěžích.
Soupis knižních značek z let 1957-95 připravil
P. Haimann pro edici SSPE v r. 1995.
Naproti tomu Odehnalovy novoročenky zůstávají
méně známé, a to dílem pro nízké náklady,
i proto, že se jimi autor začal soustavněji obírat
až v 80. letech; zejména v 70. letech netvořil
PF každoročně. Na základě umělcovy evidence
jich známe 45 z let 1968 až 2003 (soupis viz níže;
některé z listů jsem pohříchu neviděl, takže
nevylučuji možné drobné diference v mírách
nebo výskytu legendy). Vesměs jde o vlastní PF
grafika nebo jeho rodiny, pouze tři listy (č.
34, 40 a 43) vznikly v posledních letech pro zájemce
z řad přátel a sběratelů. Zpočátku umělec
používal jako novoročenek často volné grafiky
s přípiskem tužkou, od roku 1970 včleňoval občas
do obrazu nápis PF s letopočtem, ale jen
naprosto ojediněle úplnou legendu (viz č. 4),
neboť své jméno nahražoval vlastnoručním
podpisem grafiky (celkem výjimečně bývají
tisky označeny koruptelou monogramu v desce jako
např. u č. 23, 38 nebo 40); Odehnalovy PF nikdy
nedoprovází sázený text. Počet tisků novoročenek
obvykle dosahoval 50-100 kusů. Grafik nezřídka
tiskl na tenký papír, později na japan, a proto
tyto choulostivé tisky vlepoval do dvoulistů
nebo paspartoval. Jen menšina PF byla vytištěna
jako dvoulisty na tužším papíru.
Po technické stránce poutá i na Odehnalových
novoročenkách pozornost řemeslná zdatnost ve všech
použitých grafických postupech, kterou lze
vztahovat ke školení u prof. Silovského;
kvantitativně dominuje brilantní dřevoryt s náklonností
v drobnopisu, ojediněle kolorovaný (č. 25) nebo
v dvoubarevném překryvu (č. 13). Ostatními
technikami provedl umělec pouze 20% svých PF: 6x
uplatnil v létech 1980 až 2000 mědiryt, ojediněle
suchou jehlu (č. 1), lept (č. 2 a 40) a
litografii (č. 21).
Obsahově tyto novoročenky vlastně doprovázejí
volnou tvorbu umělce, takže se např. zprvu
objevují sportovní motivy. Z formálního
hlediska převažuje v Odehnalových novoročenkách
zájem o lidskou figuru, téměř stejně důležitou
roli však hraje i krajina, a to jak středomořská,
tak i ta naše v podobě rozkvetlých luk; vzácně
se objeví zátiší (č. 12). Emocionálně
prostupuje celé dílo především okouzlení mořem
a nocí,
romantická náklonnost ke starým lodím a životu
kolem nich. Akty se zhusta vyznačují důrazným
erotickým akcentem. Reakci na společenské klima
zřetelně obráží symbolika vlastních novoročenek
na rok 1990: novou naději vyjadřuje stejně
zelení obrůstající starý strom jako zachránění
trosečníci, mávající na připlouvající loď
svobody (č. 24 a 25).
Zvláštní a vlastně vybočující složku
Odehnalových PF představují čtyři drobné,
ale po všech stránkách přitažlivé
bibliofilské tisky (minikuchařky č. 31, 35, 36
a 39), které si v několika variantách o nízkých
nákladech vydávali pedagogové brněnské Střední
školy uměleckých řemesel, aby vyjevili svou nápaditost,
hravou tvořivost a schopnost vnímat umění i
mimo výtvarné oblasti.
Novoročenky Antonína Odehnala zůstanou sice i
nadále sběratelsky vzácnými a obtížně
dostupnými artefakty, publikace jejich soupisu však
směřuje k postupnému zmapování kvalitních
domácích novoročenkových aktivit, aby se tak
rozšířily obzory našeho sběratelského společenství.
SOUPIS NOVOROČENEK ANTONÍNA ODEHNALA
1. /PF 1968 A. ODEHNAL/. B.l. Strom na útesu nad
mořem. C4 100:145.
2. /PF 69 A. ODEHNAL/. B.l. Boxeři. C3 190:116.
3. PF 1970 /A. ODEHNAL/. Judisté. X2 68:140.
4. PF 1973 ODEHNALOVI. Pečeť s gotickou
plachetnicí, kompas. "Dobrou plavbu v roce
1973 přejí…" X2
95:73.
5. /PF 74 A. ODEHNAL/. B.l. Rybáři. X2 92:95.
6. /PF 1976 A. ODEHNAL/. B.l. Adam, Eva a had u
stromu poznání. "Tehdy otevříny jsou oči
obou dvou".
X2 145:62.
7. PF 1977 /A. ODEHNAL/. Muž na borovici, pod ní
kanec. X2 61:50.
8. /PF 1978 A. ODEHNAL/. B.l. Děti si hrají na písku.
X2 79:49.
9. PF 1979 /A. ODEHNAL/. Andělé šlapající
hrozny vína. X2 95:75.
10. Pf 1980 /A. ODEHNAL/. Milenci na louce. "Coito,
ergo sum". X2 48:130.
11. PF 1980 /A. ODEHNAL/. Stromy, čtyři roční
období. X2 85:203.
12. PF 1981 /A. ODEHNAL/. B.l. Láhev a sklenice s
květy. C2 100:79.
13. PF 1982 /A. ODEHNAL/. Klečící ženský akt
v kopretinách. X2 černě 103:89, překrytý červeně
vytištěným X2 94:76 na poloprůhledném tenkém
papíru s deskriptivním geometrickým výkresem a
citátem: "Forma se ztratila v obsahu dávajíc
tušit, že i vesmír je kulatý. M. Skála."
14. PF 1983 /A. ODEHNAL/. Kvetoucí louka (motiv z
Kunštátu). C2 59:65.
15. PF 1984 /A. ODEHNAL/. Ženský akt sedící na
sudu s vínem. X2 92:63.
16. PF 85 /A. ODEHNAL/. Akt na lávce u rybníka.
C2 133:74.
17. PF 1985 /A. ODEHNAL/. Muž na chůdách.
"Tak vidíte, Vaše blahorodí, když chce být
člověk hodně veliký, spadne na zadek." X2
180:57.
18. /PF 1986 A. ODEHNAL/. B.l. Mořské útesy. X2
80:130.
19. PF 1987 /A. ODEHNAL/. Akt jako "vycházející
slunce" v trávě. C2 52:70.
20. /PF 1988 A. ODEHNAL/. B.l. Plachetnice. Dělo
a rackové jako remarka. X2 77:99, resp. 127. Tištěno
na dvoulist.
21. /PF 1988 A. ODEHNAL/. B.l. Nikdy se nepotápěj
sám. L 125:70.
22. /PF 1989 A. ODEHNAL/. B.l. Plachetnice v boji.
X2 71:190.
23. PF 1989 /A. ODEHNAL/. Peřiny v otevřeném
okně. X2 136:69.
24. PF 1990 /A. ODEHNAL/. Trosečníci v člunu mávají
na plachetnici s nápisem Libertas na vlajce. X2
78:108.
25. PF 1990 /A. ODEHNAL/. Vývrat s novými
letorosty. X2/col 53:114.
26. /PF 1991 A. ODEHNAL/. B.l. Good navigation. X2
130:76.
27. /PF 1992 A. ODEHNAL/. B.l. V mlze kotvící
plachetnice, kompas. X2 130:76.
28. /PF 1993 A. ODEHNAL/. B.l. Troskotající
plachetnice. X2 90:168.
29. /PF 1994 A. ODEHNAL/. B.l. Kotvící koráby
pod hvězdnou oblohou. X2 84:133.
30. /PF 1995 A. ODEHNAL/. B.l. Bretaňské pobřeží
s menhiry, rybářské lodě pod hvězdnou
oblohou. X2 119:79.
31. PF 1996 /A. ODEHNAL/. La cucina toscana.
Minikuchařka (10 stran, formát A6) ilustrovaná
třemi dřevoryty (Olivová větev; Krajina s
vinicí, v pozadí statek, pinie a cypřiše; Rybáři
s mořskou pannou v síti).
32. /PF 1997 A. ODEHNAL/. B.l. Pohled ze zvonice
na noční moře s plachetnicí (bretaňský
motiv). X2 87:40.
33. /PF 1997 A. ODEHNAL/. B.l. Akt na břehu moře
s lahví. C2 80:108.
34. PF 1998 /Erika a Andreas SELLE/. Leda s labutí.
X2 76:100.
35. /PF 1998 A. ODEHNAL/. Bretaňská kuchyně.
Minikuchařka (30 stran, formát A6) ilustrovaná
dvěma dřevoryty (Kalvárie a rybáři; Racek s
ulovenou rybou).
36. /PF 1999 A. ODEHNAL/. La cucina napoletana -
Neapolská kuchyně. Minikuchařka (16 stran, formát
A6 - ca 140:100) ilustrovaná dvěma dřevoryty (Přístav;
Krajina s Vesuvem, dole remarka s rybou na talíři
a sklenkou vína).
37. PF 1999 /A. ODEHNAL/. Alpský pramen. X2
69:40.
38. PF 2000 /A. ODEHNAL/. Ženský akt v podřepu
s lahví v ruce na mořském břehu. C2 66:102.
39. /PF 2000 A. ODEHNAL/. Sicilská kuchyně.
Minikuchařka (26 stran, formát A6) ilustrovaná
dvěma dřevoryty (Ruiny antického chrámu;
Racek).
40. PF 2001 MUDr Anna FOLPRECHTOVÁ JUDr. Ladislav
LAMAČ. Dvoulist: na 2. straně C2 138:63
(alegorie dobra a zla: ženský akt a muž v kápi
s dýkou), na 3. straně C3 138:64 (kaligrafie
textu básně A. V. Šmilovského, Pravda a lež).
41. /PF 2001 ODEHNALOVI./ B.l. Bachyně se selaty
pronásleduje prchajícího muže. X2 70:244.
42. /PF 2002 ODEHNALOVI/. B.l. Plachetnice se
sluncem v mlžném oparu. X2 140:85.
43. Pf 2002 /Radek ZACH/. Stojící horolezec s
lanem, tvořícím letopočet. X2 159:90.
44. /PF 2003 A. ODEHNAL/. B.l. Rybáři a mořské
panny. X2 129:45.
45. /PF 2003 A. ODEHNAL/. B.l. Maják. X2 76:41.
zpět
na obsah č. 2, 2003
|